Duurzaam vervoer: Skyway bijna in fase 12
Mis deze kans niet..

Page content

Tupperware. Wie is er niet groot mee geworden?

Tupperware. Wie is er niet groot mee geworden?

Tupperware! Je kent het ongetwijfeld: het bedrijf van de kunststof producten. Bakjes in allerlei soorten en maten waarin je eten luchtdicht kunt bewaren. Onze oma’s en moeders gebruikten het dagelijks.

Inmiddels verkoopt Tupperware ook andere artikelen van hetzelfde soort kunststof. Een sterk verkoopargument van het bedrijf is de levenslange garantie op fabrieksfouten.

tupperware

Het bedrijf is in 1945 (!) opgericht in Amerika en is inmiddels een multinational. Op Wikipedia las ik dat Tupperware tegenwoordig in meer dan 100 landen actief is.

Tupperware, hoe werkt het principe?

Tupperware is één van de eerste bedrijven die aan Multi Level Marketing doet. Dat noemden ze toen nog niet zo, maar het principe is hetzelfde. Geen grote reclamebudgetten in kranten en op tv. Wel (voornamelijk) vrouwen die het via hun tupperwareparty’s verkochten. Deze dames worden ‘consulentes’ genoemd.

Het systeem werkt heel simpel. De consulentes komen bij je thuis zodra je een groepje vriendinnen, buurvrouwen en collega’s hebt uitgenodigd. Zij geeft een demonstratie en ze heeft een catalogus met de producten bij zich. Plus bestelformulier die ze graag uitdeelt. Ze heeft een voorraad bakjes bij zich, demonstreert ze en verkoopt ze.

Deze freelance consulente is opgeleid door Tupperware, zij verdient aan de verkopen en volgt regelmatig trainingen en grote bijeenkomsten georganiseerd door Tupperware zelf. De best verkopende consulentes krijgen extra privileges zoals een bonus, een auto of extra producten.

De gastvrouw krijgt een presentje voor haar gastvrijheid en zij verdient een bonus als haar vriendinnen iets hebben gekocht. Het groepsgevoel doet zijn versterkende werking.

Tupperware als oudste voorbeeld van Multi Level Marketing

De link is natuurlijk snel gemaakt. Tupperware is één van de oudste Multi Level Marketingbedrijven die na zo’n lange tijd nog bestaat. Daar moet haast een succesfactor inzitten. Zo meteen meer over die succesfactoren.

Wikipedia zegt dit over Multi Level Marketing:

‘Multi-level marketing (MLM) of netwerkmarketing is een bedrijfsmodel waar een piramide van zelfstandige verkopers inkomsten verwerft door directe verkoop van producten en door werven van nieuwe verkopers. MLM maakt gebruik van persoonlijke relaties tussen verkoper en klant. MLM wordt vaak bekritiseerd onder andere door vergelijking met een piramidespel. Het is, mits aan voorwaarden wordt voldaan, legaal in Nederland, België en de Verenigde Staten.

De Europese Commissie definieert MLM als volgt: De verkoper mag:

  • producten kopen tegen gereduceerde prijs voor doorverkoop of eigen gebruik
  • producten doorverkopen aan zowel eindklanten als andere verkopers
  • wederverkopers werven die op hun beurt ook weer onafhankelijke andere verkopers mogen werven

De verkoper is niet afhankelijk van verkopers boven hem of haar. Hij of zij ontvangt afhankelijk van het marketingplan van het moederbedrijf (de MLM-onderneming) een bonus gebaseerd op de eigen directe verkoop en de verkoop door verkopers die onder hen vallen.

Wat zijn de voordelen van netwerkmarketing?

Vanuit het bedrijf dat producten maakt, zoals Tupperware, is netwerkmarketing een slimme strategie. Immers, je benodigde marketing en salesbudget is een stuk kleiner. Je hebt hiervoor geen mensen in dienst maar je werkt met enthousiastelingen die niet alleen blij zijn met het product, ze willen ook graag anderen blij maken. En daar uiteraard geld mee verdienen. Het is een win-win. Het bedrijf blij, jij blij.

Een ander groot voordeel van netwerkmarketing is dat je als verkoper (bij Tupperware de consulente) een vliegende start maakt. Er is een product waar markt voor is, er is marketingmateriaal, er ligt een basis. Iets dat je tijd kost om zelf uitgezocht te hebben.

De verkoper is vrij om de tijd in te delen wanneer hij wil. Hij kan zo hard werken als hij wil met kans op meer inkomsten uiteraard. Omdat je als ‘collega’s’ onder elkaar ook allemaal ondernemer bent, schept dat vaak een bijzondere band. En dat levert vaak weer meer succes op.

Tot slot wil ik de onschatbare waarde van de ervaring noemen. Je leert mensen bij elkaar te brengen en te verkopen. Je leert met bezwaren omgaan en je leert welke aanpak wel of niet werkt. Deze waardevolle ervaring kun je op veel gebieden toepassen. Bijvoorbeeld als je je eigen producten of diensten gaat verkopen.

Het boek ‘Cash in a Flash’ van Mark Victor Hansen en Robert G. Allen geeft zelfs aan dat je eerst met netwerkmarketing zou moeten beginnen, voordat je je eigen producten verkoopt. Vanwege bovenstaande reden.

Robert Kiyosaki, auteur van o.a. Cashflowkwadrant en Rijke Pa, Arme Pa zegt over netwerkmarketing:

‘Network marketing gives you the opportunity to face your fears, deal with them, overcome them, and bring out the winner that you have living inside you’

‘succesful people are always looking for opportunities to help others. Unsuccesful people are always asking ‘what’s in it for me?’

Zijn er bezwaren als je met netwerkmarketing bezig gaat?

Ongetwijfeld. Wat als voordeel genoemd wordt, kun je ook weer omdraaien. Je hebt niet je eigen product maar verkoopt het product van een ander. Niet iedereen wil dat. Je moet je houden aan de richtlijnen van het bedrijf. Als je niks doet, heb je ook geen inkomsten.

Ook kom je, naast enthousiaste mensen, regelmatig negatief ingestelde mensen tegen. Mensen die het product niks vinden. Of geen goed gevoel hebben bij het concept. Daar moet je tegen kunnen en niet door laten weerhouden.

Sommige mensen denken dat investeren en netwerkmarketing hetzelfde is.

Nee, dat is niet zo ;-). Bij investeren laat je geld voor je werken tegen een bepaald rendement. Bij netwerkmarketing investeer je geld en tijd om jouw team te laten groeien. Soms zijn er combinaties mogelijk. Je investeert geld in een product of dienst en je hebt tevens de mogelijkheid om een team te bouwen.

Ook ontmoet je mensen die denken dat het bedrijf waar je graag bij wilt horen, een piramidespel is. Een hardnekkig woord dat snel gebruikt wordt terwijl veel mensen niet precies weten wat dat is.

Wat is een piramidespel?

Een piramidespel is een manier van werken die altijd over geld gaat. Er ligt geen product aan ten grondslag. Er wordt dus iets verkocht, en diegene verkoopt het ook weer aan anderen zonder verdere inhoud. Degene die het verkoopt verdient aan diegene onder hem of haar. Zolang dat steeds door blijft gaan, is er weinig aan de hand. Echter, als de stroom opdroogt en er komen geen nieuwe leden meer bij, dan stopt de piramide.

piramidespel

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat elke organisatie een piramidevorm heeft. In een traditioneel bedrijf met werknemers staat de directeur bovenaan, verdient het meest en de kans is klein dat de werknemers daar ooit terecht komen. Netwerkmarketingbedrijven hebben ook een piramidevorm. De kans dat jij net zoveel of meer kunt verdienen als degene bovenin, is prima haalbaar. Daarmee wordt het een omgekeerde piramide.

Een piramidespel is pas gevaarlijk als er geen helder product wordt verkocht. Dan stort het als een kaartenhuis in.

Overigens is een piramidespel in Europa verboden. Daar zijn strenge richtlijnen voor (in o.a. artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht).

Waar moet je op letten zodra je met netwerkmarketing wilt beginnen?

Om aan netwerkmarketing te beginnen, is het goed om op een aantal zaken te letten. Zoals:

  • Hoe lang bestaat het bedrijf al?
  • Heeft het bedrijf zijn sporen inmiddels verdiend door de resultaten?
  • Verkoopt het bedrijf een kwalitatief goed product?
  • Wat zijn de voorwaarden als jij dat product gaat verkopen?
  • Wat zijn de mogelijke verdiensten en weegt dat op tegen de inspanningen?
  • Hoe tevreden zijn de huidige verkopers en klanten over het bedrijf en de mogelijkheden?
  • Welke ondersteuning krijg je van het bedrijf en van je team?
  • Wat gebeurt er als je ermee wilt stoppen?
  • Moet je geld inleggen en wat krijg je daar precies voor?
  • Kijk of je neutraal naar deze kans kunt kijken. Daarmee bedoel ik dat het goed is om niet alleen op je enthousiaste gevoel af te gaan, maar ook naar de feiten blijft kijken.

Waar moet je als persoon aan voldoen als je een succesvolle netwerkmarketeer wilt zijn?

Naast de zakelijke factoren zijn er natuurlijk ook de persoonlijke factoren. Welke eigenschappen heeft een succesvolle MLM’er of netwerkmarketeer?

netwerkmarketing

Veel mensen starten met netwerkmarketing omdat ze er toevallig tegenaan lopen. Doordat ze in aanraking komen met een product die een oplossing voor hun probleem biedt. En ze tevens de kans krijgen om het ook aan anderen te verkopen.

Moet je ondernemer zijn? Dat hoeft niet. Veel mensen starten naast hun baan in loondienst.

Ik heb ontdekt dat deze eigenschappen onontbeerlijk zijn om succesvol te zijn in netwerkmarketing:

  • Doorzettingsvermogen
  • Enthousiaste en positieve mindset
  • Relaties kunnen leggen en onderhouden
  • Kunnen vertellen welke resultaten je klanten kunnen verwachten
  • Je eigen resultaten kunnen laten zien
  • Niet primair gericht op verkoop maar gericht op het helpen van de ander.

Wat nou als je niet alle eigenschappen hebt? Dan ga je het leren! Lees boeken over netwerkmarketing, volg trainingen, vraag een businesscoach om hulp, zoek gelijkgestemden op. En leer en groei van je fouten.

netwerkmarketing

3 Netwerkmarketingbedrijven waar ik tevreden over ben

Global Intergold omdat

  • het bedrijf sinds 2010 bestaat en wereldwijd succesvol is
  • het netwerkmarketing puur sang is
  • er een goed product aan ten grondslag ligt, namelijk puur fysiek goud via hun webshop
  • in Nederland een enthousiast team goede ondersteuning biedt

Lees mijn artikel over Global Intergold

global intergold

 

 

 

 

 

 

Nanoclub omdat

  • het bedrijf een aantal jaren bestaat
  • het bedrijf hun geld verdient met o.a. vastgoed en online gaming, een massaproduct
  • als onderliggende basis met de cryptomunt Nanotec werkt, dat al flink is gestegen en binnenkort publiek gaat
  • je ook alleen kunt investeren zonder aan netwerkmarketing te doen

Lees mijn artikel over Nanoclub

nanoclub

 

 

 

 

 

Questra omdat

  • het bedrijf sinds 2010 bestaat
  • het bedrijf hun geld verdient met o.a. startups en vastgoed
  • Je gemiddeld 4% in de week aan rendement verdient
  • Met extra bonussen als je besluit ook aan netwerkmarketing te doen

De website van Questra vind je hier.

Succes!

P.s. je kunt natuurlijk ook Tupperware consulente worden 🙂

Comment Section

0 reacties op “Tupperware. Wie is er niet groot mee geworden?

Plaats een reactie


*